
Mai întâi de toate trebuie să cunoşti exact ce face un salvamontist înainte să iei o decizie.
Salvatorul montan este persoana calificată profesional să patruleze pe traseele montane şi turistice pentru a preveni accidentele, să caute persoane dispărute şi să acorde primul ajutor medical în caz de accidentare. Are obligaţia să transporte victima până la un echipaj al Serviciului de Ambulanţă sau SMURD sau până la prima unitate medicală indiferent de condiţiile meteo sau dacă este zi sau noapte.
Salvatorul montan nu stă acasă şi aşteaptă să fie chemat la intervenţie. Din contră, zi de zi, indiferent de anotimp trebuie să asigure permanenţa într-unul dintre punctele şi refugiile Salvamont care nu sunt neapărat în mijlocul oraşului, ci în vârf de munte, în apropierea celor mai ”umblate” trasee montane.
În România profesia de salvator montan este reglementată prin legea şi este încadrată la Profesiile pentru care durata de studii este inferioară duratei de 3 ani.
Conform H.G. 77/2003 privind instituirea unor măsuri pentru prevenirea accidentelor montane şi organizarea activităţii de salvare în munţi poate deveni salvator montan orice persoana care îndeplineşte cumulativ următoarele condiţii:
are vârsta de cel puţin 18 ani;
nu are antecedente penale;
are o stare de sănătate corespunzătoare confirmată prin fişa medicală;
a parcurs formele de pregătire profesională şi a efectuat un stagiu de aspirantura, stabilite de Asociaţia Naţională a Salvatorilor Montani din România;
are o conduita demnă şi morală;
a promovat examenul de atestare în profesie organizat de Asociaţia Naţionala a Salvatorilor Montani din România.
Asociaţia Naţională a Salvatorilor Montani din România a stabilit o perioadă minimă de doi ani de pregătire profesională pe plan local. Aceste stagii de pregătire se realizează doar în centrele salvamont acreditate ca furnizori de formare profesională pentru stagiul de salvator montan aspirant. Durata unui stagiu este de cel puţin 160 de ore.
În România, structurile Salvamont din Argeş, Alba, Gorj, Mureş, Neamţ, Caraş şi Bacău au fost primele certificate privind capacitatea operativă de intervenţie cu echipaj canin pentru cautarea-salvarea în avalanţă, iar cele din Bihor, Gorj, Neamţ, Mureş, Sibiu, Harghita şi Argeş sunt acreditate ca furnizori de formare profesionala pentru stagiul de aspirant la profesia de salvator montan, conform salvamontromania.ro.
După perioada de pregătire alături de echipa de profesionişti acreditaţi, salvatorul montan aspirant, dacă se simte pregătit, poate să înceapă să parcurgă formele de evaluare şi atestare organizate la nivel naţional. Atestările au loc în două etape, de vară şi de iarnă, organizate pe două nivele, salvator montan debutant şi avansat.
În urma absolvirii acestor etape de evaluare, candidatul obţine atestatul de liberă practică în profesia de salvator montan document care îi certifică competentele de practicare acestei profesii, ca angajat sau ca voluntar, în cadrul unei echipe de salvare montană.
Atenţie, odată cu obţinerea atestatului de liberă practică nu înseamnă că poţi practica această meserie pe tot parcursul vieţii. Salvatorii montani au obligaţia să participe la intervale stabilite de Asociaţia Naţională a Salvatorilor Montani din România la examene de reconfirmare a dreptului de liberă practică în profesia de salvator montan.
Absenţa de la examenele de reconfirmare sau nepromovarea lor duce automat la pierderea dreptului de liberă practică. Reatestarea are loc de regula o dată la trei ani.
Salvamontiştii autorizaţi atrag atenţia aspiranţilor că centrele de pregătire, de stagiatură nu sunt şcoli de iniţiere în schi sau alpninism. Ba din contră, pentru cei care îşi doresc să devină salvamontişti, experienţă în aceste ramuri sportive este absolute necesară.
Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:
SOLUTII TERMICE cu RANDAMENT SPORIT
ÎNCĂLZIREA PRIN PELEȚI DIN LEMN SAU DIN HARTIE: Convenabila, accesibila si de durata!
Servicii de arhivare fizica
Documentele trebuie pastrate si depozitate cu grija, in spatii special amenajate in cadrul carora factorii mentionati anterior sunt strict controlati iar efectual acestora este drastic monitorizat si diminuat. Documentele vechi nu sunt numai documente!
Facebook
LinkedIn
RSS